Arja har lång erfarenhet och stor kännedom av livsmedelsbranschen. Under sin karriär har Arja engagerat sig i mycket och bland annat arbetat som brand manager, produktchef, utvecklingschef och företagare. Karriären ledde Arja till Fresh år 2014. ”Fresh var då i den fasen att de behövde rätt person att ta hand om planeringen och genomförandet av produktgruppstrategier till Salaattimestari- och närmatkonsepten.”
I nuläget som marknadsföringschef på Fresh ansvarar Arja för planeringen och genomförandet av produktgruppsstrategier, sortimentskontroller samt marknadsföringen av konsumentförpackade produkter som säljs under varumärket Hetki. Under sin tid på Fresh har omsättningen fördubblats och Arja är glad över att hon får vara med och skapa denna framgångssaga. ”Det är fantastiskt att arbeta för ett växande företag där dagens megatrender är på vår sida. Utöver detta har vi på Fresh möjligheten att göra betydande saker eftersom vi har kunniga kollegor och resurserna som behövs.”
Marknadsföringschefens arbetsuppgifter gör Arja främst i Edsevö men arbetet är mycket rörligt. Kunden är nummer ett och Arja håller tät kontakt också med andra intressentgrupper och partners. Marknadsföringschefens arbete kräver en viss slags kreativitet och framtidsvisioner. Arja förklarar så här: ”De bästa idéerna eller lösningarna kan bubbla upp när man aktivt slutar grunnandet. Det kan lika bra hända på en semesterresa, då man diskar eller på hot yoga.” Detta känner Arja dock inte som en börda eftersom vänner, familj och hobbyer hjälper till att släppa tankarna från arbetet. Fritidsaktiviteter, i synnerhet ett intresse för en hälsosam livsstil och matkultur matar i sin tur inspirationen.
Om nätterna kan Arja sova bra eftersom hon arbetar på ett ställe där man tänker på människor och etik. ”Fresh värderingar är på rätt ställe och det syns i hela verksamheten. Utöver detta förverkligas Freshs mission – Alltid något nytt – Alltid något gott, på många olika sätt: i produkter, företagskultur och genom allmänt välbefinnande i hela företaget. Det finns en känsla av gemenskap i detta familjeföretag, vi är alla en familj och det finns inga trösklar mellan människor eller gränstänkandet. Hos oss ser man helt enkelt till att kompisen klarar sig också bredvid.”, summerar Arja.
Sin karriär har Arja dock inte planerat. Framåt har Arja drivits mera av hjärtat och modet att hoppa in i nya roller. ”Det har påverkat mycket i min karriär att jag har förtroende för företaget, dess produkter och grunden, där det hela byggs. Det har lett till karriärutveckling, tillväxt och det har tagit mig vidare mot intressanta uppgifter.”
Fresh är ett såpass stort hus idag och därför tror Arja att det finns jobb för alla typer av människor. Oavsett om motivet är att tjäna pengar till din familj eller bygga en karriär, har Fresh många möjligheter. ”I ett växande hus finns det möjligheter för dem som vill gå vidare i sin karriär inom både produktion och administration.”